Mobil Uygulama

Mobil uygulama ve mobil uyumlu siteler, mobil pazarlamanın vazgeçilmez öğeleridir. Mobil uygulamalar, mobil uyumlu web siteleri ile yer değiştirmektedir. Siz de mobil uyumlu bir web sitesi ile satışlarınızda artış sağlayabilirsiniz. Deneyimli ekibimiz ile size mobil uygulama geliştirme ve mobil web sitesi iyileştirme konularında hizmet vermekten mutluluk duyacağız.

Mobil uygulama ve mobil uyumlu web siteleri mobil pazarlama çalışmaları için vazgeçilmezdir. Günümüzde mobil cihazların kullanımı hızla artıyor. İnsanların büyük bir çoğunluğu evde, iş yerinde, sokakta akıllı telefonları veya tabletleri ile internete bağlanıp, arama motorları üzerinden, istedikleri bilgiye sahip web sitelerine kolayca erişiyorlar.
Masaüstü veya dizüstü bilgisayarlarından daha küçük bir ekrana sahip mobil cihazlarda, kullanıcılara aradıkları bilginin bu ekran boyutlarına uygun bir şekilde sunulması gerekiyor. Hepimizin daha önce defalarca karşılaştığı gibi; mobil uyumlu olmayan bir siteyi mobil bir cihazda görüntülemek, kullanıcı deneyimini bir kabusa çevirebiliyor.
İnternet üzerinden yapılan arama ve satın almalarda, kullanıcıların giderek artan oranda mobil ortamı tercih etmesi, artık tüm web sitelerinin mobil uyumlu olarak tasarlanmasını zorunlu kılıyor.
Mobil kullanımın boyutlarının farkına varmak için aşağıdaki bazı verilere göz atmanız yeterli olacaktır.
 

  • Dünya nüfusunun %50’si internete bağlanıyor ve %46’sı mobil bağlantı kullanıyor.
  • Dünya nüfusunun %66’sı, en az bir mobil cihaza sahip ve mobil cihazların %93’ü ile internete bağlanılıyor.
  • Türkiye’deki nüfusun %58’i internet kullanıcısı ve %90’sı mobil bağlantıya sahip ama %51’i aktif mobil internet kullanıcısı.
  • Akıllı telefon kullanıcıları, günün 2 saat 35 dakikalık bölümünü, web siteleri gezerek bilgi almak veya alışveriş yapmak için kullanıyor. Televizyon karşısında geçirilen süre ise günde 2 saat 18 dakika.
  • Mobil internet kullanıcılarının sayısında geçen seneye göre %13 artış var.
  • Türkiye’deki e-ticaret sitesi satışlarının %24’ü, mobil cihaz bağlantıları ile yapılıyor.
  • Türkiye’deki kullanıcılar mobil cihazlar ile en çok; bankacılık işlemleri, harita, yol sorma ya da trafik yoğunluk kontrolü işlemlerini gerçekleştiriyor.  (We are Social Q1-2017)

Mobil uygulama geliştirme, planlı ve titizlikle yapılması gereken bir çalışmadır. Mobil cihazımıza kolayca indirdiğimiz, her gün bir çok kez kullandığımız mobil uygulamalar, hayatımızı bir çok yönden kolaylaştırıyor ama her bir mobil uygulama, başarılı olmak için kullanıcıya ulaşmadan önce aşağıdaki zorlu adımlardan geçilerek hazırlanmalıdır;

1. Mobil Uygulama Geliştirme Analizi

Mobil uygulama geliştirme adımlarının ilki, her çalışmada olduğu gibi analizdir. Alınan brief doğrultusunda uygulamanın tüm özelliklerinin en baştan belirlenmesine çalışılır. Uygulama geliştirmenin belki de en önemli aşaması olan analiz ile uygulamanın 5N1K verileri ortaya çıkarılır.

2. Rakip İncelemesi Ve Araştırma

Oluşturulan temel analizin detaylandırılması için araştırma yapılması gereklidir. Bu araştırma kullanıcı deneyimi tasarımının (UX design) da ilk adımını oluşturur. Uygulamanın benzerlerinin incelenmesi, rakiplerin durumu, SWOT gibi analiz teknikleri kullanılarak uygulamanın analizi geliştirilip son haline getirilir. Bu aşamalardan sonra, uygulamanın kullanıcı ile etkileşiminin temeli olan UX tasarımına başlanır.

3. Kullanıcı Deneyimi Tasarımı (UX Design)

Kullanıcı deneyimi tasarımı, mobil uygulama geliştirme sürecinin, büyük bir dikkatle yapılması gereken adımıdır. Hazırlanacak olan uygulama bir çok farklı tipteki kullanıcı tarafından bir çok farklı senaryo altında kullanılabilir. Bu nedenle uygulamayı kullanacak kişileri (persona) tanımlamak ve bu tanımlamalara göre kullanıcı deneyimi haritasını ve bilgi mimarisini hazırlamak gereklidir. Bütün bu çalışmalar, doğru modellemeyi ve arayüz tasarımını yapmaya yönelik temel adımlardır. Kullanıcıların alışkanlık, hareket ve geçmiş deneyimlerinin göz önüne alınması, uygulamanın çalışması sırasında oluşabilecek sorunların baştan engellenmesini sağlar.

4. Mobil Uygulama Programlama

Mobil uygulama geliştirme çalışmasında başarılı olmak, doğru yapılmış tasarım kadar doğru bir şekilde programlama ile olasıdır. Analiz sırasında karar verilen iki temel unsura göre programlama çalışması değişiklik gösterir. Bunlardan biri uygulamanın yayınlanacağı mobil platform (iOS, Android, Windows), bir diğeri de mobil uygulama geliştirme yaklaşımıdır. Hedefe göre programlama altyapısı kararı verildikten sonra; hızlı çalışacak, hatadan ayıklanmış, olası en az kaynağı tüketecek (çünkü mobil cihazlarda hafızadan saklama alanına veri iletişiminden ısınmaya kadar bir çok önemli kriter bulunmaktadır) uygulamanın kodlaması yapılır.

5. Test Ve Yayın

Yapılan tüm çalışmalarda olduğu gibi hazırlanan ürün her türlü olası şart için test edilmelidir. Mobil uygulama geliştirme, mobil cihazların çeşitliliğinden ötürü, çok fazla ve planlı test yapılması gereken bir alandır. Tüm yapılan testlerin sonunda, hedef kitleye uygun ve sorunsuz çalışan bir mobil uygulamayı ilgili ortamda yayına almak, uzun ve yorucu geçen bir sürecin en son adımıdır.

Power Bilişim olarak tüm mobil uygulama geliştirme süreçlerimizde, bu beş adımı uyguluyor, gereksinim duyulan Android uygulamaları ve iOS uygulamaları, sorunsuz, hızlı çalışan ve kullanıcı dostu bir şekilde üretiyoruz. Siz de bizimle çözümlerimiz hakkında iletişime geçin.

Mobil Uygulama Neden Önemlidir?

Mobil cihazlardan internet ve bilgiye erişim, normal masaüstü ve sabit bağlantıları yakalamış ve hatta geçmiş durumda. Duyarlı web sitesi tasarımının sağladığı avantajlara rağmen, işlevsel olarak normal bir web sitesi ile sağlanamayacak bir çok özellik, cihazların özellikleri ve mobil uygulamalar aracılığıyla sunulmakta. Mobil uygulama geliştirme gerekliliğini incelediğimizde hangi mobil uygulamanın hangi platform için geliştirilmesini kısaca aşağıda özetleyelim:

Erişim: Android Uygulamaları

Teknolojinin baş döndüren gelişimi sonucunda elektronik cihaz maliyetleri ucuzluyor ve bu cihazlara erişilebilirlik artıyor. Bu nedenle her geçen gün daha fazla akıllı telefon ve tablet bilgisayar satılıyor ve kullanılıyor. Bu tip mobil cihazlar arasında ise en yaygın olanları Android iletişim sistemine sahip olanlar. Google destekli bir teknoloji olan Android, günümüzde Google’ın telefonu dahil bir çok büyük üretici firmanın da tercih ettiği işletim sistemi. Android temelli cihazlarda çalışan Android uygulamaları, mobil uygulamalar arasında çok önemli bir yer tutuyor. Android uygulamaları bu kadar önemli kılan ise eriştiği geniş kitle ile yeni bir pazarlama kanalı yaratmış olması.

İster bir banka ister ufak bir hobi marketi olsun, rekabetin her alanda arttığı günümüzde tüketicisine yakın olmayı önemseyen firmalar, Android uygulamaları ile pazarlama ve satış şanslarını arttırıyorlar. Mobil uygulamalar üzerinden ürün tanıtımları, üyelik işlemleri ve tabii ki alışveriş yapılabiliyor. E-ticaretin kullanımının artması bir yana artık hızla m-ticaretin de hayatımıza girdiğini görüyoruz. Bu nedenle Power Bilişim, müşterilerinin hizmet ve ürünlerini Android uygulamaları ile tanıtıp sunması konusunda da onlara destek veriyor.

Sadelik: iOS Uygulamaları

Sadece Google desteği ve bir çok akıllı telefon üreticisinin tercih etmesi nedeniyle erişimin daha fazla olduğunu anlattığımız Android’in en büyük rakibi iOS. Mobil uygulama denildiğinde elbette iOS ve Apple’ın yeri de ayrı. Yıllardır sürdürdüğü tavizsiz tasarım politikası ile Apple, diğer kitlelerden ayrışıyor. Power Bilişim, sınırlı kontrollerin sonsuz bir yaratıcılıkla sunulabildiği, tasarımı ve içerdiği hazır elemanlar ile görselliğin kolaylıkla yakalandığı iOS platformunda da mobil uygulama geliştirmektedir.

Mobil Uygulama ve Mobil Uyumlu Web Siteleri

Mobil uyumluluk, bir web sitesinin içerik sunumunun mobil cihazın ekran boyutlarına ve kullanım şartlarına göre (tek elle kullanım) uygun bir şekilde düzenlenmesi olarak tanımlanabilir. İçerik akışı, yazı karakterleri, görseller ve site menüsü mobil cihaz ekranlarında kullanıcının rahatça kullanabileceği bir düzende sunulur. Mobil uygulamalar için harcanabilecek bütçeniz yoksa ya da bir e-ticaret siteniz bulunuyorsa mobil uyumlu bir site ile mobil uygulama yaratmadan da dijital pazarlama yapabilirsiniz.
 

Google Mobil Uyumluluk Etiketi Nedir?

Mobil aramaların artmasıyla beraber Google, arama sonuçları sıralama algoritmasında mobil üzerinden yapılan aramalar için mobil uyumlu web sitelerine öncelik vererek belirlediği ölçütlere uyan siteleri arama sonuçlarında “Mobil uyumlu” etiketi ile göstermeye başladı.
 

Mobil Uyumluluk Testi Nasıl Yapılır?

Sitenizin mobil uyumlu olup olmadığını bu adresten sadece web sitenizin adresini girerek test edebilirsiniz.
Siteniz mobil uyumlu ise, ekranda  “Mükemmel! Bu sayfa mobil uyumlu.” diye bir bildirim çıkacaktır.

Mobil Cihazlar İçin Site Oluştururken Bilmeniz Gereken 3 Şey!

1.Müşterilerinizin işini kolaylaştırın

Sitenizi, müşterilerinizin işlemleri kolayca tamamlayabilecekleri biçimde tasarlayın. Bir kullanıcının işlemini tamamlamak için kaç tıklama, dokunma işlemi yaptığını sayın. Ne kadar az olursa, o kadar iyidir.

2.Web sitenizin etkinliğini ölçün

Mobil site oluşturmak için öncelikleri belirlemek gerekir.  Sonuçta, güzel görünen bir sitedense kullanıcıların işlemlerini kolayca tamamlayabildikleri işlevsel bir site çok daha iyidir. Mobil sitenizin başarı ölçütü, müşterilerin amaçlarını ne kadar kolay ve iyi gerçekleştirebildikleridir.

MediaPost’a göre “Konu mobil alışveriş sitelerine gelince, mobil alışveriş yapanlar için en önemli nitelik, cevap verenlerin %48’ine göre ziyaret ettikleri sitenin kullanım kolaylığıdır”.

3.Tüm cihazlarda tutarlı bir mobil şablon, tema veya tasarım seçin

“Duyarlı Web Tasarımı” (DWT)  masaüstü bilgisayar, tablet veya mobil telefonun hangisinde olursa olsun, sayfanın aynı URL’yi ve kodu kullanması, ancak görüntünün ekran boyutuna “duyarlı” olarak ayarlanması anlamına gelir. ‘think with Google’ incelemesine göre, “diğer tasarım kalıpları yerine DWT tercih edilmeli”.

“DWT tasarımı Baines & Ernst’e birden fazla web sitesi oluşturmadan, site deneyimini farklı ekran boyutlarında optimize etme olanağı sağladı. Ziyaretçilerin her bir ziyaret başına %11 daha fazla sayfada gezindiklerini ve mobil dönüşümlerin %51 arttığını fark ettiler.”

Yazıda sizlerle paylaştığımız, bu güncel veriler ışığında, internette gün geçtikçe artan mobil kullanımdan firmanız için avantaj elde etmek istiyorsanız, mobil uyumlu web siteniz için Power Bilişim ‘i seçin.

Mobil Site Mi, Mobil Uygulama Mı?

Öncelikle asıl soru, “Mobil uyumlu sitem var, mobil uygulama da geliştirmeli miyim?” olmalı çünkü günümüzde, artık mobil uyumlu olmayan bir web sitesi kabul edilemez. Kullanıcıların, birden fazla mobil cihazı aynı anda kullandıkları ve mobil ortamda giderek daha çok zaman geçirmeye başladıkları bu günlerde, mobil uyumlu ve kullanıcı dostu olmayan bir sitenin yaşama şansı hiç yok.

Her web sitesi, mutlaka mobil ortama uygun iyileştirmelerini tamamlamalı!
Bu iyileştirmeleri kısaca özetlemek gerekirse:
  • Web sitesi mutlaka mobil uyumlu veya mobile özel olmalı,
  • Arama dostu bir deneyim için mobil düzenlemeler yapılmalı,
  • Mobil web sitesi hızlı yüklenmeli,
  • Kullanıcı deneyimi dostu bir tasarıma sahip olmalı,
  • Doyurucu bir içerik sunmalı.
 

Her Hizmet Veya Ürün İçin Bir Mobil Uygulama Geliştirilmeli Mi?

Bu soruya cevap verebilmek için öncelikle; sizi mobil uygulama geliştirmeye yönelten stratejilerinizi gözden geçirmeliyiz.

Sizlere, doğru yönde karar vermenizi kolaylaştıracak 2 soru soruyoruz.
  • Mobil web ortamında sunamadığınız ve mobil uygulama ortamında sunmak istediğiniz bazı özellikler var mı? Konum bilgisi, bildirimler, arama, arama rehberi, diğer uygulamalarla birleştirme veya akıllı telefonların özelliklerinden yararlanarak sunulacak bir kullanıcı deneyimi planlıyorsanız mobil uygulama geliştirmeniz size çok yarar sağlayacaktır.
  • Kullanıcılar akıllı telefonlarının anasayfasına uygulamanızın ikonunu koymak isterler mi?Mobil uygulama geliştirmeye karar verirken, kullanıcıların sizinle ne sıklıkta etkileşime geçme gereksinimi duyduklarını göz önünde bulundurmalısınız. (Acil durum yardım hizmetleri sunan uygulamalar hariç)
Her iki soruya da cevabınız “Evet” değilse, uygulama geliştirmeye ve tanıtımına harcayacağınız zaman ve bütçeyi, arama motorlarında pazarlamaya ve sosyal medyaya ayırmanızı öneririz.

Mobil Uygulama ve Mobil Site Verileri Ne Anlatıyor?

Mobil web ve mobil uygulama verilerini genel olarak inceleyecek olursak, mobil web üzerinde geçirilen zamanın, mobil uygulamalarda geçirilen zamandan kat kat düşük olduğunu görülüyor. Ancak buna rağmen, mobil web tarafında yaratılan trafiğin 2 kat daha fazla olduğu gözlemleniyor. Mobil web üzerinden daha fazla tekil kullanıcı farklı farklı yerleri ziyaret ediyor ve toplamda mobil uygulamalara oranla daha fazla trafik yaratıyor.
(comScore 2015 ABD verileri)

Bu durum, yükleme ve kurulum gerektiren uygulamalara göre web kullanımının çok daha kolay olmasından kaynaklanıyor.

Mobil web trafik verilerine bakıldığında, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlara oranla trafik dağılımının çok çeşitli olduğunu görüyoruz. Bunun nedeni; masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarda vaktin büyük bir çoğunluğunun, Facebook, Youtube, Twitter ve benzeri sosyal medya sitelerinde geçiriliyor olması ve aynı zamanda bu sosyal medya platformları için mobil uygulamaların da var olması.

Kullanıcıların genel eğilime bakacak olursak; uygulamaların başlangıç noktaları başka bir uygulama veya bir web sitesi değil, doğrudan mobil cihazların anasayfalarındaki ikonları olduğu görülüyor. Aynı şekilde, uygulamaların içinden dışarıya fazla bir trafik çıkışı da olmuyor. Yani kullanıcılar, uygulamadan dış bağlantılarla çıkmayı tercih etmiyorlar. Bunun nedeni, bazı yerlerdeki yavaş bağlantı hızları veya kullanıcıların daha fazla veri alışverişi yapmak istememeleri olarak öngörülüyor.

Bir kullanıcı ayda ortalama 20 civarı uygulama indiriyor. Buna karşılık bunun 10 katından fazla farklı mobil web sitesi ziyaret ediyor. Özellikle e-ticaret pazarlaması için bu verinin önemi büyük. E-ticaret sitenizin mobil uyumlu olması bu nedenle kaçınılmaz.

Uygulamaların 3 büyük keşif kaynağı ise; uygulama mağazalarının listeleri, mobil web aramaları ve kulaktan kulağa yayılma.

Sonuç olarak, mobil web ve mobil uygulama arasındaki çekişme hala devam ediyor ancak Google’ın veya diğer arama motorlarının arama ölçütlerinde mobil uygulama odaklı belirgin bir gelişme olmadığı sürece, çok sık kullanılacağına, webten farklı bir hizmet veya özel bir deneyim sunacağına inanmıyorsanız, mobil uygulama geliştirmek yerine, mobil sitenizden verimli bir şekilde faydalanmanın yollarını araştırmanızı öneririz.

Power Bilişim, deneyimli ekibi ile size mobil uygulama geliştirme ve mobil web sitesi iyileştirme konularında hizmet vermekten mutluluk duyacaktır.